Jak odważnie mówić o sobie? czyli Lady Business Club w Suwałkach

Jak odważnie mówić o sobie? czyli Lady Business Club w Suwałkach

2 grudnia byłam gościem na konferencji Lady Business Club w Suwałkach. Temat wystąpienia „Jak odważnie mówić o sobie?” nawiązywał do tego, że często mamy wiele przekonań oraz ograniczeń związanych z mówieniem o sobie dobrze i głośno. To powoduje, że tracimy różnego rodzaju okazje w życiu.
Czy znacie tę historię, gdy ktoś znajomy daje zlecenie komuś innemu zamiast Wam, może nawet twojej konkurencji, a na twoje pytanie czemu nie przyszedł do ciebie odpowiada:

  • Szkoda, że nie wiedziałam wcześniej czym się zajmujesz.

  • No wiem, że coś tam robisz, ale nie wiedziałam, że można ci to zlecić.

  • A no tak, ale to dopiero zaczynasz? (a ty od 3 lat prowadzisz swoją firmę)

  • Nigdy o tym nie rozmawiałyśmy.

  • Jak mi było trzeba to nie pamiętałam.

I pewnie jeszcze kilka innych historii można tu opowiedzieć. Często takie historie zdarzają się gdy mówimy o ludziach, z którymi spotykamy się w określonych okolicznościach np. dodatkowych zajęciach, w przedszkolu lub szkole dzieci, na spotkaniach typowo towarzyskich.
Większość z powodów, dlaczego te osoby nie zwróciły się do nas, jest związana często z tym, że nie wiedziały co robimy lub miały zbyt mało informacji.

Co zatem ogranicza nas, żeby skutecznie informować swoje otoczenie o tym, co robimy, jakich klientów szukamy i w czym możemy pomóc.

Najczęstsze powody, a ja bym powiedziała obawy i „wymówki” skupiają się wokół:

  1. Co on sobie o mnie pomyśli, że ja tak ciągle o biznesie.

  2. Jeszcze pomyśli, że mu coś sprzedaję.

  3. Nie było okazji porozmawiać o tym co robię.

  4. Nie będę się chwalił, co robię, bo co sobie pomyślą.

  5. Jeszcze ktoś pomyśli, że się lansuję.

  6. Nie będę w kółko powtarzał, co robię. Mówiłem mu na początku jak się spotkaliśmy (2 lata temu) i to wystarczy.

  7. Trzeba być skromnym.

To są wymówki i bariery, jakie sobie stawiamy i tkwimy w swoich strefach komfortu byle tylko nie narazić się komuś, a tym bardziej nie narazić się na swoje własne wyrzuty.

A co złego jest w mówieniu o sobie? Przecież nie chodzi nam o lansowanie się, a o informowanie o tym, co robimy, aby nie stracić okazji na ciekawe współprace.

A co złego jest w mówieniu i sobie DOBRZE? Jeśli oprzemy się na faktach np. przepracowałam jako trener ponad 2000 h. Przecież nikt nie powiedział, że musimy przedstawiać się jako najlepszy trener w Polsce.

A co złego jest w mówieniu i sobie GŁOŚNO? Jeśli w ramach tego co mówisz masz do powiedzenia i zaoferowania konkretną wartość, z której inni mogą z niej skorzystać, a nawet potrzebować jej i poszukiwać.

Najczęściej ogranicza nas strach i obawy, przed komentarzami i opiniami innych ludzi. To właśnie on często powoduje, że zamiast śmiało komunikować, co robimy, siedzimy cicho w swojej strefie komfortu. W obliczu różnych wyzwań przyjmujemy też różne postawy.

Zrzut ekranu 2015-12-07 o 17.59.22

Więcej o postawach w książce „Wyspy komfortu”.

A zatem do zastanowienia dla ciebie:

  • Czyjej opinii się obawiam?

  • Kto mnie skrytykuje? A do kogo chcę mówić? Czy moi krytycy znają się na mojej branży, czy są laikami? Czy jeśli wypowiadają się na dany temat to mają dokładnie w tym doświadczenie?

  • Czym jest krytyka? Czy zauważyłeś, że większość naszych opinii o innych ludziach wynika z tego, że od razu odnosimy je do siebie. Słyszałam, że ludzie 90% czasu myślą o sobie. Przykładowo jeśli powiem, że to głupie zachowanie to podświadomie myślę o tym, że „JA bym tak nie zrobił” czyli tak naprawdę myśli o sobie.

    Inny przykład: jeśli powiem, że twoja usługa jest bez sensu, to wcale nie znaczy, że jest to prawda, a tylko tyle, że ta jedna osoba ma takie przekonania. Wygłoszona opinia mówi więcej o niej i jej nastawieniu, niż o twojej usłudze. To dotyczy wszystkich opinii. Zarówno tych pozytywnych jak i negatywnych.

  • Jaką dajesz wartość? Kiedy mówimy o tym, że ktoś się lansuje? Gdy widzimy zdjęcia na ściance, selfie i komentarze typu byłem tu, byłem z tym, robiłem to. A może warto zamiast mówić o tym, gdzie, z kim i co , podrzucać wartościowe treści. Dawać konkretną wartość. Przecież spotkanie z ciekawą gwiazdą powinno nas inspirować, obecność na konferencji daje nam dawkę wiedzy, a pozyskanie nowego, dużego klienta też dostarcza nam nowych doświadczeń. Więc zamiast mówić o mało istotnych dla kogoś informacjach, daj mu to, co będzie istotne i wartościowe dla niego.

  • Czy mogę pozwolić sobie na to, aby inni stracili okazję skorzystania z moich usług i pomocy?

fot. Beata Rzatkowska – Fotografia
obrazki – Ola Krawczyk

Kamila Kruk
Kobieta przedsiębiorcza, partner w Wydawnictwie i firmie OSM Consult. Redaktor Naczelna portalu Świat Coachingu. Trenerka rozwoju osobistego, akredytowany coach ICF. Od 10 lat zajmuje się tym zawodowo prowadząc szkolenia grupowe i treningi indywidualne.